Συμπατριώτες συμμετέχοντας στην Δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2017-2026 απέστειλα το παρακάτω υπόμνημα .
ΘΕΜΑ: «Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), για τα έτη 2017-2026»
Αξιότιμοι κύριοι, με την παρούσα επιστολή επιθυμώ να λάβω μέρος στη Δημόσια Διαβούλευση, εκφράζοντας τις απόψεις μου ως ακολούθως:
• Το υπό διαβούλευση ΔΠΑ 2017-2026 συντάχθηκε από την ΑΔΜΗΕ σε προκαταρκτικό στάδιο και, αφού τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 9-2-2016, προωθήθηκε στην υπηρεσία σας προς έγκριση. • Η ΑΔΜΗΕ, στις 23-3-2016, προέβη σε Πρόσκληση – Διακήρυξη με αντικείμενο την «εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για τα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2007-2026.
Σημειώνω ότι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η ανωτέρω Μελέτη προηγείται της έγκρισης ενός Σχεδίου ή Προγράμματος, με αποστολή να εντοπίζει, να περιγράφει και να αξιολογεί τις ενδεχόμενες επιπτώσεις που θα έχει στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον η εφαρμογή του, καθώς και να διερευνά εναλλακτικά σενάρια υλοποίησής του.
• Κατά την άποψή μου, το υπό διαβούλευση Πρόγραμμα ανατρέπει θεσμοθετημένα αναπτυξιακά μοντέλα ολόκληρων περιοχών, και μάλιστα χωρίς να έχει εξετασθεί (πόσω μάλλον δημοσιευθεί) η διάσταση των περιβαλλοντικών επιπτώσεών του (αντικείμενο της προαναφερθείσας ΣΜΠΕ). Αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:
Στο Κεφάλαιο 3.3 του υπό διαβούλευση Προγράμματος, με τίτλο «Έργα Ανάπτυξης Συστήματος 1ης Τριετίας» και ειδικότερα στο υποκεφάλαιο 3.3.21.1 – Φάση Ι: Διασύνδεση ΕΡ 150kV 2×200MVA (~2x140MW) Κρήτη – Πελοπόννησος (σελ. 80), παρουσιάζονται αναλυτικά τα έργα που αφορούν την ανωτέρω διασύνδεση.
Ένα από τα έργα αυτά είναι και η «Εναέρια Γ.Μ. διπλού κυκλώματος, μήκους 43,9 km, από το τερματικό του πιο πάνω καλωδίου (σ.σ. Τερματικός Συκιάς) έως τον νέο Υ/Σ Ζεύξης ΝΑ Πελοποννήσου».
Για τη χωροθέτηση της συγκεκριμένης σύνδεσης έχω να επισημάνω τα εξής:
- Ο σχεδιασμός προφανώς δεν έχει λάβει υπ’ όψιν βασικά χωροταξικά και περιβαλλοντικά δεδομένα, τόσο θεσμοθετημένα, όσο και υπό άμεση θεσμοθέτηση.
Ειδικότερα, καθ’ όλο το μήκος της η χάραξη αυτή διέρχεται από Περιοχές Απολύτου Προστασίας, Τόπους Κοινοτικής Σημασίας και Ζώνες Ειδικής Προστασίας του δικτύου Natura 2000, Καταφύγια Άγριας Ζωής, Τοπία Διεθνούς Εμβέλειας, αναδασωτέες εκτάσεις, σημαντικότατους Αρχαιολογικούς Χώρους και εγγύς παραδοσιακών οικισμών.
Και βέβαια, χωρίς να έχουν εξετασθεί εναλλακτικά σενάρια χάραξης της σύνδεσης ή να έχουν εκτιμηθεί οι σοβαρότατες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της, καθώς ακόμα δεν έχει καν συνταχθεί η σχετική Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).